Een goed begin van uw vakantie

Oostenrijk - Bescheiden romantiek aan de Millstattersee

7 juli 2014

Tekst en foto's Mariette Ophof  - foto's Steve Haider - MTG GmbH
Onder in Oostenrijk, in de zuidelijkste punt, ligt deelstaat Karinthië en onderin Karinthië ligt dan weer de Millstättersee. Het is ontstaan door een gletsjer die duizenden jaren geleden een slenk in de Nockberge uitsleet tot dat wat het nu is. Het op één na grootste, maar diepste (141 m) meer van de deelstaat, het is 12 kilometer lang en 1,5 kilometer breed. Met een gemiddelde water temperatuur van 26 graden (!) is het een van de warmste meren van Oostenrijk. Dat maakt de Millstättersee een prima vakantiebestemming met tientallen (gratis) strandbaden!

De terrasachtige omgeving van de Millstättersee is schilderachtig mooi. Het meer ligt op 600 m hoogte, dan is er een hoogplateau op 900 m, en daar boven, op 2000 m hoogte, maken de Millstätter Alpe het decor compleet. Het omringende landschap is groen en rijkelijk bedeeld met bossen, bergen, weilanden, alpenweiden en rivieren.
Het omringende Nationaal Park Nockberge (met de prachtige Nockalmstrasse en de Nocky Mountains), de Tschiernock, de Millstätter Alpe, de sportberg Goldeck en de Mirnock zijn adembenemend mooi en trekken veel toeristen naar deze regio. De parkeerplaatsen lijken nu, in het voorseizoen, een maatje te groot. Maar het geeft een beeld van hoe het hoogseizoen eruit ziet. Deze omgeving trekt als een magneet vissers, waterliefhebbers, wandelaars en fietsers en in de winter is dit een skioord van waar verschillende shuttles naar 31 verschillende skigebieden rijden. Het is nu mei en het is een prachtige periode om dit gebied te bezoeken. De laatste sneeuw smelt, de natuur ontwaakt en heel Oostenrijk staat in bloei!

Om de Millstättersee en omgeving te ontdekken kiezen we voor een verblijf op camping Gauglerhof in Matzelsdorf. Een kleine gemoedelijke VeKaBo camping van de Nederlandse Bert en Grietje Nes. Na een bezoek aan het VVV aan de Marktplatz in Millstatt kan onze ontdekkingstocht beginnen.

De Millstätter See
Brede, vlakke stranden, mooie historische dorpen en stadjes, een prachtige, vrijwel onbebouwde, bosrijke zuidoever, en een fietspad dat helemaal rond het meer gaat verleidt ons tot het maken van een fietstocht.
We kiezen voor de e-bike vanwege de hoogteverschillen aan de zuidkant. We huren onze bikes bij de Herr Thomas Graf in Millstatt. Beneden in zijn keldertje staan nog juist twee van deze mooie vervoermiddelen. Na een korte instructie besluiten we op advies van het VVV linksom rond te rijden. De totale lengte van de nieuwe Millstättersee fietsroute is 28 kilometer en heeft een hoogteverschil van ongeveer 50 meter. Ervaren fietsers doen dat in een uurtje of twee maar wij maken er een dagtochtje van. De boterhammen en een fles water gaan onder de snelbinder en off we go!
Het fietspad leidt ons langs het water van het meer en zolang we dat aan onze linkerhand houden kan er niets mis gaan verzekert Herr Thomas ons. Maar we zijn nog niet weg of we slaan zijn advies in de wind. Dit historische stadje is de oudste rond het meer en heeft zoveel culturele schatten dat we ons graag laten afleiden. We bezoeken het oude klooster (stift) met de bezienswaardige kruisgang en het museum, lopen door de kleine straatjes, over de binnenplaatsjes en door de mooie tuin. Dit is met regelmaat het decor voor allerlei culturele activiteiten. De Bommelmarkt is de wekelijkse markt, en van mei tot en met oktober, worden hier de Millstätter Musikwochen georganiseerd. Overal zien we grote en kleine kunstwerken en we laten ons vertellen waarom vorst Domitianus ooit 1000 kunstwerken over het gebied uitstrooide…

Maar dan moet het echt gebeuren. Op de pedalen en trappen. Geholpen door een geruisloos motortje, maar toch. Het fietspad loopt strak langs het water en we zijn niet de enige die er sportief op uit trekken. We zien direct al onze eindbestemming voor ’s avonds. Het moderne en aantrekkelijke vuureiland Kap 4613 zal ons bij terugkomst ruimschoots belonen. Op drijvende pontons is een kabbelend eiland gecreëerd. Het strandzand op de vloer, de palmen, comfortabele loungesets en bars, grote schalen met brandend hout en precies de goede muziek zorgen voor een geweldige atmosfeer. Maar dat moet eerst nog verdiend worden.

Romantiek
We trappen verder richting de noordkant van het meer. Seeboden is een dynamisch dorp met een promenade langs het water, een paar campings, veel winkeltjes, restaurants enz. Het is uitgegroeid tot een populair bad- en luchtkuuroord en elk hotel heeft minimaal een sauna en een zwembad. Als toppunt van romantiek is hier een diner voor twee op het meer te boeken. Bij Hotel Kollers op het strand is de ontvangst met een glas champagne, daarna volgt een tochtje per motorboot naar het palmeneiland in het meer. Onder een hemel van sterren en beschenen door maanlicht, krijgen de verliefden een 7 gangen diner gereserveerd door de Chef de Cuisine. Hij komt het in hoogst eigen persoon brengen en als de buikjes gevuld zijn worden de gasten weer aan land gebracht. Natuurlijk is dit niet goedkoop, maar tjonge jonge… Zoveel romantiek, wie denkt dan nog aan zijn portemonnee?
Even moeten we zoeken naar het juiste pad maar dan zijn we aan de zuidkant van het meer. Een serene rust valt over ons heen en van de drukte in Seeboden is hier niets meer te merken. We fietsen in harmonieuze stilte verder, af en toe opgeschrikt door een overstekende eekhoorn. Het zicht op de overkant is prachtig en regelmatig stoppen we om foto’s te maken. Hoewel het vanaf de noordkant niet te zien is staan hier toch een paar huizen, verscholen tussen het groen. Of huizen, het lijken wel paleizen! Hier brengen veel bekende Oostenrijkers in alle anonimiteit en rust hun vrije tijd door.
Er zijn mogelijkheden te over om van deze route een dagtocht of meer te maken. De golfbaan Millstätter See, het Badehaus in Millstat, het Foltermuseum en het Bonsaimuseum in Seeboden, de kunstprojecten aan de zuidoever, het Visserijmuseum in Döbriach (aan de voet van de berg Mirnock), een kleine omleiding naar de Egelsee en dan wat extra kilometers naar het Granatium (edelstenenmuseum) in Radenthein. Via Dellach gaat het dan weer naar het beloofde Vuureiland Kap 4613. Met iets meer dan 40 km op de teller leveren we de fietsen in en laten we ons zakken in een heerlijke loungebank en wanen we ons op een tropisch Bounty eiland.

’s Avonds zetten we onze wekker zodat we ons de volgende morgen vroeg kunnen melden aan de oever van het meer bij Wassersport Strobl. Herr Strobl, hier geboren en getogen, is vergroeid met het meer en kent het als zijn broekzak. Hij verhuurt allerlei (stille) bootjes en verzorgt interessante excursies op het water van de Millstättersee. Voorwaarde is dat je vroeg uit de veren moet want anders is de magie van het spiegelende meer verloren gegaan in de stroming die wordt veroorzaakt door scheepvaart.
Het is stil in de stad en nog veel stiller op het water dat rimpelloos onder het fluisterbootje doorglijdt. We koersen zonder veel te zeggen naar de vrijwel onbewoonde zuidoever.
Het water strekt zich als een 15 kilometer lange spiegel voor ons uit. De prachtige huizen en de omringende bergen weerspiegelen scherp in het water.
We varen stil langs de idyllische oever terwijl waterdieren zich spetterend uit de voeten maken. Wij varen en Herr Strobl begint rustig zijn verhalen te vertellen want zo zijn de taken verdeeld. Binnen een uur zien we de scheepvaart toenemen en de waterspiegel verstoren. De dorpen rondom de Mittstättersee ontwaken, het wordt tijd om terug te gaan.

In deze prachtige omgeving moet gewandeld worden. Het aanbod is met 500 km wandelroute groot. Wij blijven in de directe omgeving en laten ons de weg wijzen naar de Lammersdorfer Alm. De route ernaar toe met de auto is een uitje op zich. Eenmaal boven gekomen genieten we van de prachtige ligging (2000 m) en het schitterende uitzicht op de Grossglockner. Als we worden overvallen door een stevige regenbui vluchten we de Lammersdorferhütte binnen en trakteren ons zelf op een traditionele lunch. En nog hebben we niet genoeg van het omliggende landschap. Later die middag rijden we naar Alpengasthof Bergfried in Ferndorf. Vanaf het Sternenbalkons zien we op schilderachtige wijze de zon verdwijnen in de Millstättersee. Romantiek is soms zo dichtbij.

De oude Nockalmstrasse door het Nationalpark Nockberge is juist deze dag geopend. ’s Winters is deze 35 km lange panoramastrasse door het beschermde middelgebergte onbegaanbaar en afgesloten vanwege een enorm pak sneeuw dat dit gebied ieder jaar krijgt te verwerken. Maar wij hebben geluk en na het kopen van een kaartje, volgen we de routebordjes en genieten van een geweldige tocht door de bergen. De route zoekt zich slingerend door de bergen een weg en na iedere bocht wacht ons een nieuwe verrassing. Overal liggen nog meters sneeuw en het smeltwater dendert met indrukwekkend geweld naar beneden.
We eindigen onze dag weinig verrassend weer op Kap 4613. Terwijl het water zachtjes kabbelt en het vuur in de grote schalen ons verwarmt weten we dat Grietje en Bert Nes van camping de Gauglerhof gelijk hebben gehad. Dit is een gebied om verliefd op te worden, een gebied om terug te komen.

• Millstättersee Tourismus in Millstatt - www.millstaettersee.com
• Verhuur fietsen en E-bikes - Mountainbike-Station & Funsports, Millstatt - www.mountainbike-station.at
• Wassersport Strobl - gratis excursies op het water op dinsdag- en donderdagmorgen om 8 uur - www.wassersportstrobl.at