Kampeertrends
Van glamping tot bamping
December 2014 - Mariëtte Ophof
Glamping was lange tijd dé trend op kampeergebied (glamourous camping). Ontspannen vakantie vieren in de natuur maar met de luxe van thuis. Grote lodgetenten met een safari achtige uitstraling maar met een boxspringbed dat thuis niet zou misstaan of caravans met hefbed, decoratieve led verlichting, een servieskast, grote koelkast met vriesvak, tv, oven, magnetron en een garage voor de e-bikes. Heerlijk toch? Of toch niet want waar de een smult van een kampeervakantie met bovengenoemde luxe en comfort daar wil de ander niets liever dan terug naar de basis. Alle overbodige zaken thuis laten en terug naar de natuur met alleen dat wat noodzakelijk is en verder niets; back to basic ofwel bamping. Ik las het woord in een gids van de Vrijbuiter en ik wou dat ik het had bedacht. De voeten in het gras, het hoofd in de wind, genieten van de vrije natuur en verder helemaal niets, bamping! Heerlijk.
Glamping en bamping, twee trends waar fabrikanten van kampeermiddelen rekening mee moeten houden. Ze willen de oudere bestaande kampeerder graag zo lang mogelijk als klant behouden maar zoeken ook naar mogelijkheden om jongeren te interesseren voor het kamperen. Daarnaast is de multigeneratievakantie sterk in opkomst; op vakantie met de hele familie. De kleinkinderen zorgen voor leven in de brouwerij, de kinderen kiezen de bestemming en zorgen voor de organisatie en opa en oma financieren het geheel. Een duidelijke taakverdeling en het vraagt om grote kampeeraccommodaties.
De leencaravan, nog zo’n trend en het blijft ook in de familie. Opa en oma kopen een caravan en gebruiken het in het voorseizoen. De kinderen en kleinkinderen bevolken het tijdens het hoogseizoen, waarna opa en oma het naseizoen weer voor hun rekening nemen en de caravan afleveren bij de stalling. Een caravan is een flinke aanschaf en op deze manier wordt er goed gebruik van gemaakt.
Dat is ook de gedachte achter de deelcaravan. Het delen van privé-auto’s, en allerlei online platforms om dat mogelijk te maken, is inmiddels ingeburgerd geraakt, en een logisch vervolg is het caravan-delen. In samenwerking met BOVAG-caravanbedrijven en de verzekeringsmaatschappij van BOVAG is het platform Camptoo een van de eerste in Nederland die het mogelijk maakt voor particulieren om hun eigen caravan of camper te verhuren aan andere kampeerliefhebbers. De achterliggende gedachte is dezelfde: een caravan is een flinke aanschaf en op deze manier wordt er goed gebruik van gemaakt.
Tijdens de afgelopen Kampeer en Caravan Jaarbeurs is onderzoek gedaan naar het fenomeen deelcaravan en 21 % van de ondervraagden gaf aan hun caravan wel te willen delen. Bedenk daarbij dat er in Nederland zo’n 465.000 caravans in gebruik zijn en dan heeft dit initiatief beslist potentieel.
Het caravan-delen past ook in trends van de afgelopen jaren, waarbij het gebruik belangrijker wordt dan het bezit, net als bij auto’s. Kip springt hier op in met het verhuur concept voor caravans dat ook wordt toegepast voor de aanhangers van Boedelbak. Het is voor nieuwe, jonge doelgroepen een mooie mogelijkheid om het kamperen te ontdekken zonder direct een eigen caravan of camper aan te moeten schaffen.
Dan nog wat cijfers
Afgelopen jaar kwam de verkoop van nieuwe caravans in Nederland uit op 5.489 stuks, tegen 5.782 in 2013. De zustermerken Hobby en Fendt zijn met een gezamenlijk marktaandeel van 41 procent al sinds jaar en dag marktleiders, waarbij Fendt vorig jaar een verkoopstijging van bijna 20 procent noteerde. Het eveneens Duitse Knaus completeert de top 3 met 11,5 procent marktaandeel. Op de markt voor tweedehands caravans werd in 2014 door de vakhandel een plus genoteerd; er werden 11.847 gebruikte caravans verkocht; bijna 200 (plus 1,4 procent) meer dan in 2013.
De kampeerauto wordt alsmaar populairder in Nederland. Inmiddels is de grens van 90.000 campers geslecht, terwijl er op 1 januari 2009 nog geen 60.000 exemplaren werden geteld. Een plus van 50 procent dus in de afgelopen zes jaar. Vooral onder de welgestelde 55-plus-doelgroep is de kampeerauto een grote favoriet geworden, getuige ook de verkoopgroei van 2,8 procent in 2014 tot 1.129 nieuwe campers en een nog veel grotere toename in de verkoop van gebruikte campers: plus 11,2 procent tot 5.820. Hymer, Adria en Bürstner bestrijken als top-3 gezamenlijk bijna een derde van de markt voor nieuwe campers. Bron cijfers: BOVAG