Een goed begin van uw vakantie

2010 - Kip Isa White 47 TBL

11 november 2010

Door Paul Descamps - april 2010

De fabrikant uit Hoogeveen zette voor 2010 een knappe nieuwe Kip Isa White op de wielen. In grote lijnen met bekende indelingen maar in detail is het toch een andere caravan dan we gewend zijn. Vakantiekriebels ging op stap met de 47 TBL, ingericht voor een stel dat van ruimte houdt en er niet tegen opziet regelmatig de Kip achter de wagen te spannen.

Exterieur
We herkennen onmiddellijk de typische Kipkenmerken hoewel het uiterlijk toch sterk afwijkt van wat we gewend zijn. De grijze kleuren van het koetswerk zijn vervangen door contrastrijk wit en zwart. Dak, voor- en achterfront zijn van hagelbestendig polyester gemaakt. De zijwanden in stucco aluminiumplaat riskeren beschadiging door hagelstenen. Aan weerszijden van de zwarte disselkoffer met dubbele openzwaaiende deurtjes en het venster erboven is plaats gevonden voor lange handgrepen. In de brede zwarte band op de zijflanken zijn de al even donkere ramen verwerkt. Zo op het oog heeft deze Isa White geen ramen maar van binnen merken we daar niets van. De bijna loodrechte achterwand heeft een diepe reliëfvorm met daarin een donker getinte ruit.
Het geheel wordt gedragen door het AL-KO chassis met Delta as. Gecombineerd met de AKS 3004 mag, mits juist beladen, op een onberispelijk weggedrag worden gerekend. Zware hoeksteunen zorgen voor een stabiele nachtrust.

Interieur
Het strakke moderne interieur brengt wat nieuws in de branche. Alle tweekleurige meubels hebben wel ergens een schuine kant. Dat is niet verkeerd gekozen en het verhoogt zelfs het ruimtelijk effect. Qua ruimtegebrek, zeker op het gebied van loopvlakken, hebben we helemaal niet te klagen in de 47 TBL. Een eerste blik nodigt je als het ware uit naar de voorkant van de caravan. Vooraan wordt het iets smaller en hier ontbreekt, zoals in de meeste van dit soort indelingen, het kleinste kamertje. Dat is heel prettig want als je nu in bed ligt heb je niet het beklemmende gevoel van de wandjes aan weerskanten. In en uit het bed stappen is veel gemakkelijker omdat bijna de hele zijkant vrij is. De legkast blijft qua hoogte onder het venster zodat er zicht is op de volle breedte van de slaapkamer.
Het bed bestaat uit 2 afzonderlijke matrassen met 2 lattenbodems. Het voorkomt dat men ongewild naar elkaar rolt. Onder het voeteinde zien we een lange diepe lade. Dat is verdraaid handig omdat nu niet telkens het matras moet worden opgetild om bij dat deel van de bagageruimte te kunnen. Het centrale meubelstuk met daarin de natte cel en de kleerkast versmalt naar de voorkant toe. In het breedste deel is het sanitair opgebouwd, in het smalle deel de kleerkast waar we een lade net boven de Truma zien. Een prima plaats om kleinigheden te drogen als de verwarming aanstaat.
Achterin is plaats voor de zitgroep met de tafel onwrikbaar tegen de wand. Voor twee personen net groot genoeg, maar het had van ons best wat langer gemogen. Bent u met 4 personen op pad, en dat kan prima als de zitgroep tot bed wordt omgebouwd, dan wordt het een probleem om 4 paar armen rond de tafel te krijgen.
Overdag is er geen gebrek aan licht en lucht, ’s avonds zou dat beter kunnen. Er zijn wel 2 paar spotlampen en een stel verschuifbare lampen onder de bovenkasten geplaatst, maar die vormen alleen lichtkringetjes op tafel. De plafondlamp is meer bedoeld als algemene verlichting en hangt te ver van de tafel.
Het hoekige meubilair heeft een tamelijk donker houtdecor dat schitterend gecombineerd is met bijna witte deuren en ladefronten. Wie een klein beetje van een modern interieur houdt smult hiervan. Rondom zijn hoge bovenkasten en enkele open bergvakken. Jammer dat er in de kasten in de zitgroep geen horizontale verdelingen zijn aangebracht. De inhoud moet nu hoog worden opgestapeld en tuimelt er waarschijnlijk uit als men na een rit de kast opent.

Keuken
Natuurlijk is de keuken in dezelfde schuine stijl gebouwd. Dat resulteert aan de linkerzijde in een groot, boven het bed uitstekend, werkblad. Het krasvrije aanrecht heeft op een prima werkhoogte en de 3 geïntegreerde gaspitten staan niet te dicht bij elkaar. Onderaan vinden we de koelkast, 2 laden en in het onderste kastje, verborgen onder een klepje, de hoofd gaskraan. Tegen de zijwand zien we een viervoudige schakelaar voor de bediening van de lampen en de kok zal zeker tevreden zijn met 4 stopcontacten. De bovenkast heeft een brede deur met stevige scharnieren en gasveren waardoor ze eenvoudig opent.

Badkamer
Volhardend in de schuine stijl heeft men het draaibare toilet in het breedste gedeelte gezet. Het ronde wasbakje staat op een redelijk hoge kast met dubbel vouwende deuren en een grote inhoud. Aan de rechterkant zijn, boven het naar rechts uitlopend blad, legvakken. Beker- en wc rolhouder zijn aanwezig, de handdoeken moet u zelf vasthouden.

Tenslotte
Van alle Kipmodellen mogen we gerust aannemen dat de Isa White de meest opvallende is. Niet alleen wat betreft het exterieur, ook het woongedeelte onderscheidt zich. De 2,19 m breedte is een pluspunt, dat scheelt in het gebruik van de trekauto.

De Isa White wordt in 5 indelingen aangeboden. Alle caravans zijn bewoonbaar door een gezin met 1 of 2 kinderen. De KI 41T heeft voor en achter een zitgroep hetgeen interessant is als er kinderen mee reizen. De TD uitvoering heeft dezelfde indeling maar vooraan een vastbed. De KI 44 en 47 zijn een maatje groter en hebben vooraan een Fransbed. Met dezelfde afmetingen als de 47 TBL heeft de 47 TEB voorin twee enkele bedden.
Ze hebben een totale lengte van 6,27 m tot 7,32 m en de MTM (maximaal toegelaten massa) van 1300 tot 1800 kg. Vanaf 17.750 euro heeft men een Isa White.

Wat vond mevrouw ervan?
*Ze vond de badkamer een beetje krap
*De slaapkamer zonder wastafel genoot haar volle goedkeuring
*De tafel zou iets groter mogen zijn
*De stoffering viel zeer in de smaak

Informatie en verkoopadressen
Kip Nederland BV
Postbus 89
7900 AB Hoogeeen
Tel: 0528 288888
www.kipcaravans.nl
Beschikbaar gesteld door
AMOCA Caravans V.O.F.
Wettenseind 2 B
5674 AA Nuenen
Tel: 040 2832700
www.amoca.nl

Vorige pagina

Caravantest