Een goed begin van uw vakantie

2014 - Weinsberg CaraOne 390 QD

5 mei 2014

Willem Laros - maart 2014
Op de laatstgehouden Caravana in Leeuwarden zagen we deze caravan voor het eerst: de Weinsberg CaraOne 390 QD. Een traditionele indeling met een treinzit en een vast bed binnen een beperkte opbouwlengte en met een al even beperkt gewicht. Bij uitstek geschikt voor een (veel)reizend stel, maar er kunnen ook (klein)kinderen mee. Dezelfde maat caravan is ook verkrijgbaar met een stapelbed achter: de toiletruimte is dan naar de zijkant verplaatst.

Modeljaar 2014 is het vierde voor Weinsberg op de Nederlandse markt. Eifelland verdween, Weinsberg kwam er voor terug. De eerste jaren zijn voor Weinsberg redelijk succesvol verlopen. Van de CaraOne 390 QD wordt veel verwacht. Niet in de laatste plaats door het geringe eigen gewicht van 830 kg, in combinatie met een vanafprijs van net geen tienduizend euro. Met alle gekozen opties kost het hier gefotografeerde model bijna 14.000 euro.

De Weinsberg caravans worden gefabriceerd onder de hoede van de Knaus/Tabbert-groep in een Hongaarse fabriek. Wij rijden naar Vinken in Asten als de allereerste Weinsberg 390 QD daar enkele dagen staat. 

Chique
De buitenkant van de Weinsberg mogen we best chique noemen. De ‘gouden strepen’ dragen daar aan bij, evenals het naamlogo, de getinte ramen en de duidelijke vormen, vooral van het front. Voor een degelijke bouwwijze staat de Knaus-aanpak garant. Voorin is het laten aanbrengen van een serviceluik (optie) voor de hand liggend.

De caravan rijdt op een BPW-chassis (rechte as) en aan een goede wegligging dragen twee hydraulische wielschokdempers bij. Deze Weinsberg is verder voorzien van een Winterhoff WS 3000 koppeling. Het contact tussen trekauto en caravan komt tot stand tussen een 13-polige Jaeger aansluiting. 

De binnenkomst is achter de as. In combinatie met het geringe gewicht is het betreden van het vakantieverblijf zonder uitgedraaide achterpoten niet verstandig. De openingen voor de koelkast bevinden zich aan de tentzijde.

De indeling is dus ‘traditioneel’: een dergelijke indeling had Weinsberg nog niet. Voorin vinden we een dwarsgeplaatst tweepersoonsbed. Achterin is een treinzit, met in de hoek de toiletruimte. Tussen treinzit en bed vinden we de hangkast en hiertegenover het keukenblok. 

Het keukenblok is voorzien van een Dometic koelkast (107 liter), een lade en een kastje. Het keukenblad, met driehoekig driepits gasstel en rond gootsteentje (beide in edelstaal uitgevoerd), kan aan de rechterzijde nog worden verlengd voor extra aflegruimte. Er valt verder niets aan te merken op de mengkraan. Onderin het kastje zijn de drie gaskraantjes aangebracht voor het gastoestel, de keuken en de verwarming.

Verwarming
Truma draagt zorg voor de verwarming van het interieur, met enkele uitblaasopening in het interieur. De kachel is de SL 3002, met Piëzo-ontsteking. De standaard bescheiden, losse verswatertank heeft een inhoud van 15 liter. De boiler kan met behulp van vier niet zo erg gemakkelijk bereikbare kraantjes - onder het bed - worden afgetapt om kapotvriezen te voorkomen. Met een serviceluik overigens is dit eenvoudig op te lossen. Wel handig is een wandcontactdoos boven de tafel van de treinzit: er is altijd wel een laptop, camera, tablet of telefoon op te laden immers.

De koper van een Weinsberg caravan heeft de keuze uit twee typen bekleding: Fun (op de foto) of Blue. Het meubeldecor heet Golden Apple. De pvc vloerbedekking is voorzien van een houten scheepsmotief. De woon- en slaapruimte zijn met een gordijn visueel te scheiden.

De natte cel is uitgerust met een Dometic keramisch cassettetoilet. De hoekwastafel met spiegel is ook uitgevoerd in houtdecor. Optioneel is een douche-uitrusting verkrijgbaar. 

Opties
De vanafprijs van onder de tienduizend euro is natuurlijk ook bereikt door de caravan niet al te rijkelijk te voorzien van accessoires. Maar geen nood: als dit de caravan van uw keuze is bestaat de mogelijkheid deze accessoires alsnog af fabriek te bestellen. Een paar mogelijkheden.

Het exterieur is te verfraaien met aluminium wielen en een disselafdekking. Het reservewiel met de reservewielhouder dient te worden aangeschaft. Wie naar hagelgevoelige bestemmingen reist kiest wellicht voor een GFK-dak. Opties zijn verder een Heki dakluik (70 x 50 cm: veel extra licht in het interieur) en een serviceluik. 

In het interieur zien we opties als combirollo’s, boiler en een rolhordeur. In de disselkast is plek voor een verrijdbare afvalwatertank. Binnen kan een grotere verswatertank worden ingebouwd (45 liter).

Om het voor de koper extra aantrekkelijk te maken stelde Weinsberg een aantal pakketten samen. Het smart-pakket (20 kg gewichtstoename, € 636) omvat een stabilisatorkoppeling, combirollo’s voor alle ramen, ringverwarming en een 45-lter verswatertank. Met het advanced-pakket (30 kg, €676) haalt de koper een verrijdbare afvalwatertank in huis, een Heki dakluik, een rolhordeur, een boiler en een douche-inrichting. Het licht-pakket tenslotte bestaat uit diverse LED verlichtingen (boven keuken, bedden, zitgroep en sfeerverlichting in de open bovenkasten).

Conclusie
De hier bekeken Weinsberg hinkt op twee gedachten. Enerzijds is er de caravanner met een lichte trekauto en zonder overmatig gevulde geldbuidel. Anderzijds, na wat aanvullingen, koop je een caravan met oneindig veel reismogelijkheden, het hele jaar door. Het maakt de caravan in elk geval geschikt voor het echtpaar dat er samen op uittrekt. Maar ook het jonge gezin, gehouden aan de vakanties, kan met deze Weinsberg uitstekend uit de voeten.

De afwerking van de caravan is sober. Vooral de bescherming van de apparatuur onder het bed verdient extra aandacht om beschadigingen door schuivende bagage te voorkomen. Maar al met al krijg je voor een bescheiden bedrag een prima (lichte) caravan.

Weinsberg, www.weinsberg.com

 

Vorige pagina

Caravantest