Een goed begin van uw vakantie

2011 - Hobby Premium

1 januari 2012

Door Paul Descamps - november 2011
Caravan van het jaar: Hobby Premium
De winnaar van de titel Caravan van het Jaar 2012 is de Hobby Premium. Deze jaarlijkse vakjuryprijs is een initiatief van de ANWB Kampeer & Caravan Kampioen. De jury was vooral te spreken over de verrassende combinatie van design en betaalbaarheid. De Hobby Premium is daarmee komend jaar hét visitekaartje van de caravanindustrie. De bekendmaking van de winnende caravan vond plaats op de eerste dag van de Kampeer en Caravan Jaarbeurs, die van vrijdag 21 tot en met dinsdag 25 oktober wordt gehouden in Jaarbeurs Utrecht.
Elk jurylid nomineert drie kandidaten. De Hobby Premium vergaart bij deze editie de meeste punten, gevolgd door de Dethleffs Tourist. Vorig jaar ging de titel naar de Fendt Tendenza.

De vakjury van de verkiezing ‘Caravan van het Jaar 2012’ bestaat uit:
Frits Ronner, namens de Nederlandse Caravan Club
Niek Schenk, namens het Algemeen Dagblad
Paul Descamps, namens Vakantiekriebels & Vrije Tijd
Willem Laros, freelance kampeerjournalist
Aad van der Poel, namens de Kampeer & Caravan Kampioen

Paul Descamps: Ieder jaar kiest een vakjury de Caravan van het Jaar. Het is niet de bedoeling om de mooiste caravan te vinden. Nee, de aandacht gaat naar een fabrikant die vernieuwing in de branche brengt. Eenvoudig is dat niet want de caravan is een volwassen product, een product dat bovendien betaalbaar moet blijven. Toch slagen belangrijke producenten er ieder jaar in om net iets anders te brengen dan de concurrenten.
Tussen de modellen 2012 was er dit jaar één die met kop en schouder boven de anderen uit stak. Hobby Premium is niet alleen een schitterend ontwerp, de constructie vraagt een bijzondere werkwijze en Hobby heeft 1,5 miljoen euro geïnvesteerd om dit te kunnen realiseren. Nieuwe technieken worden toegepast voor de verbindingen van dak, wanden en vloer. Speciale klemmen en lijm zorgen voor een onwrikbaar geheel, een systeem dat bij Hobby nooit eerder werd toegepast. In ieder geval mag het resultaat gezien worden. Een bijzonder idee is de koffer in het bolvormig achterfront. Voor goede rijeigenschappen of beter gezegd, beter remmen, zorgen de zich zelf regelende Knott remmen.

Het is niet zo dat Hobby met de Premium een revolutie in de caravanbranche veroorzaakt, toch moeten we toegeven dat de jongste spruit een doordachte vorm heeft en een echte blikvanger is.
We zijn van Hobby wel wat gewend, maar met deze Premium zetten ze wel een norm. In de loop van de negentiger jaren heeft Hobby ook al eens een stok in het hoenderhok gegooid door als eerste een volledig uitgeruste caravan te lanceren voor een onvoorstelbare lage prijs. Met mooi alleen is niet veel te bereiken, een hoog uitrustingsniveau en goede kwaliteit kan de klanten bekoren. Dat de Premium veel gelijkenis vertoont met de Brillant van Fendt is niet verwonderlijk, ze komen immers beide uit dezelfde fabriek. Duidelijke herkenningspunten zijn de achterlichten van Hella die zowel voor de Premium als voor de Brilland worden gebruikt. Ook de vorm komt in grote lijnen overeen en ook is niet verbazingwekkend want beide ontwerpen komen uit de koker van Offenbach von Klüber Design. Tom Klüber-Voss is de man achter het Premium project en tekende het koetswerk. Het uitrustingsniveau is compleet met hoogwaardige materialen zoals men ze ook in een Fendt ziet.

Exterieur
De gestroomlijnde vorm in combinatie met de zwarte decorstukken en de zeer donker getinte ramen maken van de Premium meer dan een gewone verschijning. De zijwanden zijn uitgevoerd in aluminium met een fijn hamerslag profiel. Voor- en achterfront zijn gemaakt van ABS met polyurethaan isolatie. Vooraan is tussen de zwarte band en het wit van het koetswerk een grijze boord aangebracht waarin de handgrepen slim zijn verwerkt. Helemaal boven- en onderaan in de hoeken vonden de breedtelichtjes hun plaats. Achteraan, in het bolstaand front, is een koffer waarin met gemak een paar kampeerstoelen passen. Keurig de gebogen vorm volgend zijn de ingebouwde achterlichten van ver te zien. Men kan er geen fietsdrager monteren, gelukkig maar, want het zou een vloek zijn om aan zo’n pronkstuk fietsen te hangen. De zijramen lopen gelijk met de zwarte acrylstukken en veroorzaken dus geen windweerstand. Het dragend chassis heeft enkele dwarsbalken en in de wielen zijn voorzien van Knott remmen die zich automatische nastelling.

Interieur
Hobby heeft al menig caravan interieur ontworpen die een oprecht ‘wow effect’ veroorzaakt bij het binnenstappen. Kom je binnen in een Premium dan wordt je geconfronteerd met de overtreffende trap van dit effect. Met open mond van verbazing wordt het interieur aanschouwd dat een fraaie combinatie van donker houtdecor en lichte vlakken toont. Daartussen slingeren verlichtingssnoeren en veel afzonderlijke lichtpunten. Ze worden bediend vanaf een schakelbord bij de deur en een aantal zelfs vanuit het bed. ’s Avonds geeft het een sfeervolle verlichting. De ontwerpers hebben gezorgd voor een huiselijk gevoel. Heel aangenaam, zeker als het weer zich niet van zijn beste kant toont en je veel tijd in de caravan doorbrengt.
Afhankelijk van het type staat naast de buitendeur een gebogen meubelstuk waarin een vitrine-kleerkast en de Slim Tower hun plaats hebben gevonden. De 140 l koelkast is speciaal voor Hobby en Fendt ontwikkeld. In het kleinste kamertje zien we eveneens een exclusiviteit voor Hobby, het vaste C 500 Thetford toilet. De wanden zijn met spierwitte kunststofpanelen afgewerkt en voor de spiegel is een wasbakje met een leuke cascade waterkraan.
Alle bedden hebben dikke matrassen en ze worden gedragen door lattenbodems. De keuken is een fraai ontwerp met een krasvrij (90 cm hoog) aanrecht. Tussen de gaspitten en de spoelbak pronkt een waterkraan. Vanaf de 540 UFe is er aan de zijkant nog redelijk wat werkruimte beschikbaar. Eronder is een kast met draadmanden voor het grotere keukengerief. Klein materiaal kan in de brede zelfsluitende laden. Boven is er achter de lichte links en rechts opendraaiende deuren nog bergplaats te vinden. Rondom het keukenvenster heeft Hobby gezorgd voor een fraaie kunststof bekleding waarin 2 stopcontacten, een lange rij ledjes en de rollo’s verwerkt zijn.

Tenslotte
Hobby gaat er vanuit dat de Premiums, met uitzondering van de 720 UML, bij stellen terecht komen. De overige 8 overige hebben populaire indelingen met vaste bedden en een U zitgroep. Alleen de kleinste 440 SFr heeft een treinzit en een dwars opgesteld dubbelbed. Vanaf de 560 CFe zijn ze 2,5 m breed en dat versterkt uiteraard het ruimtelijke gevoel. Voor een vlotte rijstijl moeten er onder motorkap van het trekkende voertuig voldoende pk’s aanwezig zijn want de 440 SFr zet al 1500 kg op de wielen.
De prijs begint bij 18.850 euro stopt bij 26.950 euro. Het zijn aantrekkelijke prijskaartjes voor wat men allemaal biedt: een prachtige caravan, van binnen en van buiten en een zeer volledige uitrusting.
 

De Hobby Premium werd beschikbaar gesteld door
Caravan Centrum Zuid Nederland
Beneluxweg 9
4561 GJ Hulst
Tel: 0114 311391
www.cczn.nl

Informatie en verkoopadressen
Hobby Benelux Caravans BV
Pieter Zeemanweg 170
3316 GZ Dordrecht
Tel: 078 6511844
www.hobby-caravan.de
 


 

Vorige pagina

Caravantest