Een goed begin van uw vakantie

2011 - Adria Altea 390 PS

1 januari 2011

Door Paul Descamps - Jan. 2011

Uniek van Adria is de Altea 390 PS. Het meest compacte instapmodel van de Sloveense fabrikant. Vooral de breedte van 2.07 m sprak ons aan. Nauwelijks breder dan de auto, extra spiegels waren niet nodig, en een ideale indeling voor een paar dat zich graag onderweg is.

Exterieur
Zoals alle Adria caravans heeft de Altea hetzelfde voorfront met geïntegreerde disselkoffer. Er is plaats voor het reservewiel, afvalwatertank en twee 11 kg gasflessen. Voor- en achterkant zijn in gladde plaat uitgevoerd en het dak heeft een hagelbestendige bovenplaat. De flanken hebben aluminiumplaat met hamerslag profiel en voor de modellen 2011 is een uitneembaar vulstuk aan de wielkasten ontwikkeld. Het lost het geklungel met de voortent bij de wielen op. De Altea 390 PS is niet een caravan waar iedereen naar kijkt als je een camping oprijdt. Slechts 2,07 m breed, minder gewicht, minder luchtweerstand en dus minder brandstof verbruik. Eigenaren genieten van het financiële voordeel.

Interieur
Bij het binnenstappen van de Altea 390 PS verwachten we natuurlijk geen zee van ruimte. Toch valt het alleszins mee, er is genoeg ruimte voor een paar dat graag rondtrekt. De indeling met vastbed voorin en achteraan een treinzit is heel klassiek in dit type caravans. Het is niet te zien dat de Altea de instapreeks van Adria is. We zien keurig afgewerkt tweekleurig meubilair met een Pero Icaro houtdecor. Alle bovenkasten hebben ronde onderkanten en vlakke deurtjes. Zilverkleurige handgrepen zorgen voor wat afwisseling.
Van eentonigheid in het relatief donkere meubilair is geen sprake. De verticale wanden van de kledingkast en de keuken zijn in Bianco wit uitgevoerd. Ook het tafelblad en het aanrecht hebben dezelfde frisse kleur.
Voor een sfeervolle aankleding zorgen de verschuifbare paneelgordijnen en de 2 kleurige kussenovertrekken. Wie deze kleuren niet geschikt vindt kan kiezen uit 3 andere varianten.
Al met al is het aangenaam vertoeven in de Altea 390 PS. Voor 2 personen is de treinzit ruim bemeten, met een beetje goede wil kan er nog een derde bij. De tafel is groot genoeg en hangt muurvast aan de zijwand. Beklede afstandschotten houden de koude tegen bij winterse omstandigheden. De verhouding tafel/zithoogte is goed berekend en de zit- en rugkussens bieden behoorlijk comfort. Bij het grote venster en onder het Heki dakluik is er overdag voldoende licht op en rond de tafel. Maar dat geldt ook voor de avond. De 2 spotjes onder de bovenkasten en de drievoudige plafondlamp zorgen voor genoeg licht om de kleine lettertjes te lezen. Voor een romantische avond zijn in de plafondlamp een aantal afzonderlijk gekleurde ledjes ingebouwd.
Met een verlengstuk kan de korte zitbank verbreedt worden om een bed te creëren voor een derde reiziger. Voorin is het dwars opgestelde vaste bed. Het traagschuim matras zorgt voor een comfortabele nachtrust en tegen meerprijs is een aangepast bedsprei leverbaar. In de 43 cm hoge koffer onder de bedden past heel veel bagage. Maar pas wel op met zware stukken, ze beïnvloeden sterk het gewicht op de kogel. Meet voor vertrek even de kogeldruk om problemen te voorkomen. De voorste lattenbodem kan omhoog kantelen, jammer dat het veersysteem niet wat krachtiger is, het matras zakt nu gedeeltelijk naar beneden.
Een deel van de koffer wordt in beslag genomen door een 50 l watertank met buitenvulling en de Truma therm. Zichtbare stroomkabels en waterslangen zijn keurig verankerd en de 2 stroomverdelerkasten zijn goed bereikbaar. Boven het bed hangen open en gesloten boven kasten. Tussen bed en treinzit staat de kledingkast met voldoende inhoud.

Keuken
Misschien niet zoals we verwachten bij een instapmodel maar de keuken beantwoordt aan de eisen van de meeste gebruikers. Er is zelfs ruimte voor een wok op een van de grote gaspitten. Het 97 cm hoge aanrecht is 62 cm diep, dat resulteert in redelijk wat werkoppervlakte. Temeer omdat de gaspitten en de spoelbak een min of meer driehoekige vorm hebben. Tussen beide is ruimte voor de culinaire voorbereidingen. Links is een grote gaspit waar een pan met een doorsnee van 34 cm op kan, er blijft dan nog genoeg ruimte over voor een kleinere pan op de tweede gaspit. Goed bedacht is de derde gaspit die is geïntegreerd in de RVS plaat bij de spoelbak. Is er alleen een keteltje water nodig dan kan het gasstel afgedekt blijven. Het wegneembaar afdekplaatje boven deze ene brander is gelijktijdig een mini afdruipplaats voor een paar kopjes of borden. Het gaststel is voorzien van een piézo ontsteking.
De waterkraan is in de spoelbak ingebouwd en als de culinaire klus en de afwas geklaard is kunnen beide zwarte afdekplaten dicht en blijft er een vlak aanrecht over. Er boven zijn twee hoge kasten, jammer dat er maar een schapje heeft. De koelkast heeft een blinkend en gebogen voorfront. Rechts zijn twee laden met onderaan een bergvak met een naar beneden klappend deurtje. Een lange lamp zorgt voor voldoende licht in en om de pannen.

Badkamer
Een caravan zonder badkamer is tegenwoordig niet te verkopen. Dat geldt ook voor een compact model als de Altea 390PS. Een paar compromissen zijn dan noodzakelijk. Al het gebruikelijke is aanwezig, zelfs een douche. Mensen met lange benen moeten het deurtje van het vaste toilet open moeten laten staan tijdens het gebruik. Er boven hangt een neerklapbaar wasbakje met waterkraan en een uittrekbare douchekop.

Tenslotte
De Altea 930 PS is een compacte caravan voor twee personen. Bed, zitgroep en keuken hebben normale afmetingen, alleen de badkamer valt wat klein uit. Voor bagage is voldoende plaats. Rijden gaat vlot en dat levert voordeel op als we snelweg verlaten en onze route vervolgen over smalle weggetjes. Past de auto dan volgt de Altea gedwee.

Informatie en verkoopadressen
Adria Benelux -NL
Calandstraat 17
3316 EA Dordrecht
Tel: 078 6181818
www.adriabenelux.com

Vorige pagina

Caravantest